19 juni, 2022 / blogg
Benpress istället för knäböj? Vilka muskler tränas?

Benpress istället för knäböj? Vilka muskler tränas?

Benpress istället för knäböj? Och hur gör man Benpress och vilka muskler tränas? Benpress är en bra övning för dig som vill öka ordentligt i muskelmassa. Övningen aktiverar främst framsida lår (quadriceps, alla fyra muskler) även om rumpa (gluteus maximus)
och baksida lår får en del belastning. Benpress är ett bra alternativ för dig som vill träna tunga lyft men som inte känner dig helt bekväm med Knäböj.

Benpress istället för knäböj?

Sittande Benpress Impulse Legpress-

Benpress utövas dessutom i en maskin med säkerhetsspärrar så du kan köra den själv på gymmet utan att vara rädd för skador om du tappar vikten. Till skillnad mot Knäböj så fokuserar och isolerar Benpress enbart benen.
Knäböj kopplar in fler delar av kroppen men det gör inte Benpress. Övningen är ganska enkel i sin grundform men det finns ett par saker att tänka på när du gör den. Liggande benpress i maskin är vid rätt teknik och utförande en benövning som används för att träna lårets utsida och lårens insida, men även i viss mån den övriga lårmuskulaturen samt, benpress är även en övning för tjejer.

Men, benpress istället för knäböj?

Nej. Benpressen går inte att jämföra med korrekt utförda knäböjar som är den främsta basövningen för lårets framsida. Benpressen är även en övning där det är lätt att bli viktfixerad och som många utför den, är den både improduktiv och skadlig för ryggen.

När man ska träna benpress är även fotisättning viktig för att övningen ska bli produktiv. Vid en smal fotisättning får man en dålig sträckning i låren samt att höften lätt lyfts, vilket kan orsaka ryggproblem.

  • Så fötterna ska placeras brett isär och vara utåt-vinklade vid en korrekt utförd benpress.
  • Om fötterna sen placeras långt ner på fotbrädan fås en bättre aktivering på lårets framsida och om dom placeras högre upp tar övningen mer på lårets utsida.
  • Vid övningsutförandet så sänks vikten långsamt från startläget tills du inte kommer längre ner (utan att höfterna lyfts).
  • Vänd försiktigt i bottenläget utan att studsa och pressa upp vikten igen.
  • Sträck inte ut benen helt (om du inte kör riktigt tungt), för att behålla spänningen i lårmuskulaturen.

Benmaskiner finns i många olika varianter för att träna benens olika muskler effektivt. En del maskiner fokuserar på lårmusklerna medan andra stärker vadmuskler bättre.

Hos vår kund GymPartner & GymAuktioner kan du köpa Benpress maskiner eller vinna på auktioner

På de här sidorna har de samlat de vanligaste benmaskinerna för gymmet eller hemmaträning. Du hittar tips på maskiner för benpress, bencurl och benspark.

Det är viktigt att benmaskinen är stabil. Vid tunga lyft utsätts maskinens delar och kroppen för stor påfrestning, det är därför viktigt att maskinen är testad för tunga vikter.

Kommersiellt gym eller hemmagym?

Vårt mål är att bli Sveriges bredaste och mest kompletta helhetsleverantör av Träningsredskap | Träningsutrustning | Träningsmaskiner, och då handlar det inte bara om att sälja bra produkter utan även om att erbjuda en nära och snabb service.

GymPartner Träningsutrustning säljer främst Gymutrustning eller kompletta Gymmen du är välkommen att komma och prova all annan utrustning såsom Benpress, Benspark, Bencurl, Lårcurl, Benmaskiner, Hacklift, GymPartner, GrandMaster, i vår utställning i Mölndal.

En Välrenommerad, Förtroendefullt och Professionellt Fraktbolag med 14 lastbilar i Göteborg

GymFraktarna är en flyttfirma som är specialiserad på frakt och hantering av Gymutrustning som omfattar både inrikes – och utrikestransporter.

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields

*

*